Portico, az elfelejtett prototípus
Gyakran előfordul egy autóipari vállalat életében, hogy a fejlesztőmérnökök
egy jármű kidolgozása során ráébrednek a koncepció életképtelenségére és törlik
a projektet. A Hyundai Portico modelljével is ez történt, ráadásul a bemutatás előtt nem
sokkal.
Habár mostanában a Hyundai hatalmas lendülettel terjeszkedik
és úgy tűnik, minden lépése tökéletes húzás, ám nem mindig volt ez így. Erre
tökéletes példa a Portico, amely majdnem eljutott a tömeggyártásig.
A Hyundai 2005. februárjában, a Chicago-i Autószalon
alkalmával mutatta be a Portico tanulmányát, amely ötvözte az egyterűek
variálható belső kiképzését egy szabadidő-autó képességeivel. A Portico
tanulmány mozgatásáról egy 24 szelepes V6 motor mellett két elektromos
erőforrás is gondoskodott, amelyek az első, illetve hátsó kereket külön-külön
mozgathatták.
A Portico tanulmányból a kiöregedő Entourage helyére lépő „PO”
gyári kódnéven szériagyártású változatot is terveztek, amelynek tesztpéldányai
2008-tól bukkantak fel, főképpen a célpiacnak számító Amerika útjain. A modell
sorozatgyártású változata természetesen sokkal kevésbé látványos formai
elemeket tartalmazott, mint a koncepció, ám a takarólemezek alatt az egyik
tesztpéldányon azért észrevehető, hogy az autó vonásai még a korábbi
stílusirányzat elemeit tükrözték.
A modell vonalaiban sehol nem fedezhető fel a mostani
folyékony szobrászat egyetlen eleme sem, a jármű frontkialakítása ezeken a
felvételeken ugyanis szinte azonosnak látszik a korábbi Elantra sorozat első
kiképzésével. A padlólemez azonban nem az Elantrától, hanem az eggyel nagyobb akkori
Sonata modellből származott, amelyet viszont nyugdíjazott a 2009-ben bemutatott
jelenlegi modell.
A Santa Fe fölé, illetve a Veracruz alá, a Mercedes-Benz
R-osztályának ellenfelet állító tervezett modell motorkínálata Amerikában a 2,4
literes, négyhengeressel indult volna, a drágább kivitelek pedig 3,3-as,
illetve 3,8 literes V6 motorokkal kerültek volna gyártásba, de tervezték a
modell európai forgalmazását is, ahol a pletykák szerint 2,5 literes turbódízel
erőforrást is szereltek volna a modellbe.
Belül háromsoros üléselrendezésnek köszönhetően akár hét
ember szállítására is alkalmas lett volna az autó, amelynek hátsó üléseire
hagyományos felfüggesztésű (tehát nem tolóajtókon keresztül) ajtókon juthattak
volna be az utasok.
Az autó fejlesztése gyakorlatilag már a vége felé járt, a
bemutatást néhány forrás már 2009-re jósolta, ám az ebben az évben megjelent
Sonata, valamint a következő év Elantra sikere minden bizonnyal gondolkodóba
ejtette a gyár szakembereit. Különösen azért, mert az ebben az időszakban
kicsúcsosodó pénzügyi válsághelyzet nem tette lehetővé elhibázott döntések meghozatalát.
Az emberek olcsón fenntartható, gazdaságos, ám ezen felül tetszetős kialakítású
modellek után kezdtek vágyakozni, amelynek a Portico hirtelen nem felelt meg.
Tekintettel arra, hogy a jelenlegi információk szerint a
Hyundai tervei között nem szerepel egy ilyen jellegű jármű, feltételezhető,
hogy a vállalat felső vezetése törölte a programból (de legalábbis félretette) az
előrehaladott állapotban lévő Portico modellt. Helyette inkább az Egyesült
Államok legdinamikusabban fejlődő szabadidő-autó piacán bevezették az új Santa
Fe modellt, amelynek nagyobb változata helyettesítheti a Veracruzt is,
motorkínálatuk pedig sokkal gazdaságosabb üzemet biztosít a tulajdonosok
számára.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!